teisipäev, 23. veebruar 2021

Kas poistele peaks eraldi raamatuid kirjutama?

Olen alati uskunud, et kõik inimesed on lugejad ehk et kõigile annab lugemine midagi ja haarab endasse. Aga selle avastamiseks peab inimene leidma enda jaoks õige raamatu. Selle, mis tõesti kõnetab ning midagi annab. Kui juba rohkem lugeda, siis ei peagi iga raamat nii hinge minema, aga õige raamatu leidmine on ülimalt oluline, kui inimene vähe loeb. Rohkem lugev inimene teab, et kui kõik ei meeldi, siis kusagil on ka pärlid olemas, ega jäta lugemist mõne kehva teose tõttu.

Paar aastat tagasi jagasin soovituse "5 raamatut, mis panevad algklasside poisid lugema". Kas sellest võib järeldada, et poistele ja tüdrukutele sobivad erinevad raamatud? Hmm, rikun nüüd kohe selle eelarvamuse, sest selle nimekirja 4. ja 5.raamat olid minu lapsepõlve suured lemmikud. Ülimalt äge oli näha, et ka mu lastele need raamatud meeldivad.

Poiste ja tüdrukute raamatud on teema, millel võib pikalt arutleda, kuid selge on, et eks lihtsalt lapsed (õigemini igas vanuses lugejad) on erinevad. Pigem oleneb loetuga samastumine ju sellest, kuidas on ise elatud, millised on kogemused ning ka senised lugemiselamused. 

Elu- ja lugemiskogemus on see, mis määrab, kui palju inimene loetust näiteks aru saab. Mõnegi jaoks võib raamat tunduda halb lihtsalt seetõttu, et ta enda mõistmise tase, sõnavara jms pole nii arenenud, et sellest loost aru saada. 

Raamatuid kirjutades mõtlen ma ikkagi sellele, et kellele kirjutan. Ja eriti just sellele, et tegelikult on raskem panna raamatutesse teemasid, mis poisse huvitavad. 

Ei ole vaid nii, et võitlemine ja sõdimine jms on poiste teemad. Mu enda poisid loevad väga erinevaid raamatuid. Mõnigi kord imestan, et kuidas nad just sellise valiku tegid. Mu laste raamatuarvustusi saab kuulata youtubest siit: Laste raamatuarvustused. Need videod on tehtud just selleks, et lapsed, kes muidu ehk ei oskaks mõnda raamatut valida, saaksid julgustust juurde just teise lapse raamatusoovitusest.

Näiteks lasteraamatu "Kolme pärna saladus" kirjutasin ma just enda poistele mõeldes. Alustasin seda küll, kui nad olid suht väikesed. Raamatu peategelased on aga 10-12-aastased poisid. Raamatu "Kolme pärna saladus" algust saad lugeda siit: "Mis on esimene asi, mida isa koos lastega maale kolides peaks tegema?"  Illustratsioonid sellele raamatule joonistas Kairi Laur. 

Seda raamatut kirjutades mõtlesin, et oleks põnevust. Müstilised teemasid lisasid isegi mõne mu enda jaoks veidi hirmsa koha. Tempo aeglustamiseks aga olid maatööde ja tegemistega seotud osad. Mingit erilist nunnutamist väga ei olnud. Kuigi üks loomade teema ... No sest poistele meeldivad ju ka ikkagi loomad. 

Kuna mu enda tütar aga luges raamatut "Kolme pärna saladus" sama suure huviga, kui poisid, siis vaatasingi, et see on ilmselt siiski kõigile mõeldud lugu. 

Või näiteks Lille Roometsa raamat "Minu elulugu. Jens Kuusk, 8-aastane". Selle loo algul on isegi öeldud, et tüdrukud ei või seda lugeda ... kuni lõpuks tuleb välja, et võivad ikka küll. Peategelasteks on samuti poisid, kes satuvad igasugustesse põnevatesse olukordadesse, mille üle vanemad eriti õnnelikud ei ole. Minu 8-aastane tütar aga itsitas küll seda raamatut lugedes. No ja ma ise ikka ka. 

Tegelikult ei saa tüdrukute ja poiste raamatut jagada ka selle järgi, millistesse sündmustesse tõenäolisemalt satutakse. No ei ole ju nii, et seikluslikud erinevate gruppide võitlused on vaid poiste teema. Lähiajal on mul endalgi plaanis kirjutada lasteraamat, kus erinevad tüdrukute grupid omavahel mõõtu võtavad ning metsades, kivihunnikutes jms seiklevad. Jah, see on raamat, mille inspiratsiooni olen saanud enda lapsepõlvest. 

Nii soovingi, et igaüks jõuaks õige raamatuni. Lapsevanemana tean, et minu ülesanne on oma lapsi nii palju tundma õppida, et oskaksin aidata neil leida loo, mis huvitab ja köidab. See tähendab, et ka ise tutvun lastekirjandusega nii palju, et oskaks soovitada. 

Mõnusat ja lugemisrohket koolivaheaega!

 ***

Foto autor Triin Künnapas
Mina olen Heli Künnapas (38), hariduse poolest personalijuht, praegu kirjanikust, kirjastajast ja koolitajast ema viiele lapsele (12a, 10a, 8a, 6a ja 2 a).  

Tule liitu ka meie facebooki lehega Minu ilus elu maal. Siis saad edaspidigi kohe teada, kui midagi uut ja vahvat teeme! 

Youtube´s on meie videod siin: Heli Künnapase videod

Minu "sulest" on praeguseks ilmunud 21 raamatut (sealhulgas menukas noorteraamat ,,Mälestusteta suvi" ja romantilised lühiromaanid ,,Valss Pärnu rannaliival", ,,Helisevad ööd saarel" jne- see oli minu 2017.aasta väljakutse, mille käigus avaldasin ühe romantilise jutustuse üle kuu).
 
Hetkel juhin ja arendan Heli Kirjastust, mis avaldab mu enda ja nüüd ka  teiste kirjanike raamatuid. Suviti korraldan lastelaagreid. 
Lisaks siinsele blogile kirjutan lugemisblogi http://midaheliluges.blogspot.com

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar