laupäev, 1. jaanuar 2022

4 lihtsat nippi, kuidas oma rahalist seisu 2022.aastal veelgi parandada

1.jaanuar- parim aeg plaanide tegemiseks (no vähemalt nende puhul, kellel "tervislik seisund" seda täna lubab). 

Olen viimasel ajal mitmelgi korral rahast kirjutanud. Samuti olen juba maininud, et tean, et see on riskantne, sest alati leidub inimesi, kes tahavad selgeks teha, kuidas kõik, mida kirjutad, on vale või et sa pole väärt rahast kirjutama. Aga no ma võtan selle riski. Teadlikult. 

Lihtsalt sellepärast, et tean, kui palju on mulle abiks olnud need inimesed, kes on võtnud julguse kokku ning rahast kirjutanud - nii õnnestumistest kui ebaõnnestumistest. 

Samuti on mul kogemus, et kui peaaegu 4 aastat tagasi esimest korda hakkasin rohkem avalikult külluse teemadega tegelema, siis tekkis üha rohkem suhtlust inimestega, keda puudutavad samad teemad või kellel on sarnaseid kogemusi või küsimusi. Nii olen jällegi selle kaudu saanud oma teadmisi täiendada. 

Lühidalt kokku võttes: siin ja edaspidi kirjutan rohkem nii rahast kui teistest küllusega seotud teemadest. Lihtsalt tunen, et seda on vaja ja näen, et minu kogemus saab teistele kasuks olla. Eks kogemuste põhiline väärtus ongi see, kui õpid neist ise ning annad võimaluse ka teistele õppida, ilma et nad ise peaks kõik ämbrid läbi kolistama. 

Täna tegelesin ise pikalt küsimusega: kuidas oma rahalist seisu 2022.aastal veelgi parandada? Üha enam on õnnestunud erinevaid oma teadmisi praktikas rakendada ning eelmise aasta teine pool tõi ikka palju positiivseid muudatusi. Kindlasti on veel veidi selle hetkeni, kuni ennast rahaliselt täitsa vabalt saan tunda (jah, vahel ma kadestan neid, kes hakkavad finantsvabaduse poole liikuma siis, kui neil pole veel 5 last ja vabakutselise töökohta... aga eks mida keerulisemast olukorrast alustada, seda rohkem saab õppetunde).

Nii küsin ka sinu käest: kuidas planeerid oma rahalist seisu 2022.aastal parandada?

Ei, sa ei pea mulle seda kirjutama, ega avalikustama.

Samuti pole mõtet kurtma hakata, et rahaline seis on nii hull ja polegi raha, millega midagi parandada. Mida vähem raha on, seda enam tuleks rahale mõelda ja sellega tegeleda. 

Tore, kui oled oma rahaplaani juba teinud. Kui aga mitte, siis on mul 4 lihtsat nippi, kuidas oma rahalist seisu 2022.aastal parandada: 

1) kui sa pole seda varem teinud, siis number üks on muidugi praeguse seisu kaardistamine. Selleks pane paberile või arvutisse kirja: 

- millised on su igakuised kindlad sissetulekud

- millised on igakuised püsivad väljaminekud

Mulle meeldib paberil kõik läbi kirjutada. Nii teen juba aasta(kümne)id igakuiselt nimekirja, et mida tuleb maksta. Sellest nimekirjast on alati hea järjest maha kriipsutada kõike, mis on tehtud. Samas võtab arvutisse tabeli tegemine kindlasti vähem aeg.

Läbikirjutamise fännidele tegin nüüd töövihiku "30 sammu laenuvaba eluni", kus on sellisteks kõik vajalikud tabelid olemas. Töövihik on A4-suurune, nii et sellesse on mugav kirjutada.  


2) määra sissetulekud erinevate väljaminekute kohta- oo, see on minu selle aasta lemmiknipp. Tegelikult kasutasin seda osaliselt juba ka varem, aga segased ajad muutsid liiga paljusid asju korraga ja mu tabel ei toiminud. 

See tähendab, et kui sul on tabel väljaminekutest, siis kirjuta, igale kulureale järgi, millisest sissetulekust see summa tuleb. 

Tulemuseks on tabel, kus ühel pool on kirjas, millele raha kulub, milline on see summa ja milline on sissetulek, kust selle summa tasumiseks raha saad. Tabeli lõpus tuleks summad ka kokku arvutada. Kui näiteks kirjutad iga kulurea kõrvale lihtsalt "palk", aga kokku arvutades tuleb välja, et palka üldse nii palju ei saagi, kui on kulutused, siis see ei toimi ja tuleb teisi lahendusi välja mõelda. 

Nii saad selgeks, kas kõigile kuludele on katteallikas olemas. 

 

3) kulude ülevaatamine - kui selgub, et kulusid on rohkem kui tulusid, siis enne lisaraha leidmist tasub üle vaadata, kas kõiki neid kulusid on üldse vaja. Või kas neid on vaja just sellistes summades või saaks vähendada. Vana tõde on, et kui rahale mitte mõelda, siis raha kulub ikka nii palju, kui seda on. 

Kulutused on mõistlik üle vaadata ka siis, kui selleks otseselt vajadust polegi ja raha nende täitmiseks tegelikult jätkub. Ebamõistlike kulutuste raha saaks töösse panna nii, et see sulle hiljem hoopis raha tagasi tooks. 

Kulude ülevaatamise mõtteid jagan täpsemalt raamatus "30 sammu laenuvaba eluni". Seal on päris pikk nimekiri sellest, millised kulutused ja kuidas võiks üle kontrollida.  


4) lisasissetulekute leidmine- kui kulud on kontrollitud ja nende tasumiseks jääb ikkagi raha puudu, siis tuleb leida lisasissetulekute allikaid. Vaadates tabelist täpselt, et milline on vajalik summa, mis tuleks veel teenida, on motivatsioon ning selgus lisasissetulekuallika otsimisel suurem.


Need on minu elus hästi toiminud nipid, mida olen kasutanud ja seejärel koheselt positiivseid muudatusi näinud. 

Mida sina oled teinud, et oma rahalist seisu parandada ning mida julged ka teistele soovitada? 

Rahatarkus on selline hea tarkus, et mida rohkem see levib, seda parem on igaühel meist. Lisaks saab inimene, kellel on piisavalt raha, rahulikult pühenduda sellele, mida ta tegelikult siin maailmas peaks tegema ja kuidas panustama. Seepärast olengi väga tänulik, kui enda nippe ka jagada tahad ja julged. 

***

Foto autor Triin Künnapas 
Mina olen Heli Künnapas (39), hariduse poolest personalijuht, praegu kirjanikust, kirjastajast ja koolitajast ema viiele lapsele (13a, 10a, 9a, 7a ja 3 a).  
 
Minu "sulest" on praeguseks ilmunud üle 30 raamatu. Kirjutan noortele, lastele, ajaviiteromaane ning enesearengu teemal. Ehk paberile saavad kõik lood, mille puhul on tunne, et need võiks kellelegi kasulikud olla ning vähemalt mõne inimese maailma kuidagi paremaks teha.
 
Minu kirjutatud raamatud leiad siit: Heli raamatud. 
 
Minu kirjastuses avaldatud raamatud leiad siit: Heli Kirjastuse raamatud.  
 
Raamatutest, mida ise loen, kirjutan lugemisblogis siin: Mida Heli luges.  

Tule liitu ka meie facebooki lehega Minu ilus elu maal. Siis saad edaspidigi kohe teada, kui midagi uut ja vahvat teeme! 

Youtube´s on meie videod siin: Heli Künnapase videod.  

FB grupis Lugedes Rikkaks jagan oma teadmisi ja kogemusi
enesearengu- ja ajajuhtimise teemal. Sel teemal olen välja andnud ka mitmeid raamatuid ja märkmikke. Need leiad siit: enesearengu matrjalid


 

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar