reede, 28. juuni 2024

Sain kirjanikupalgaks 7328 eurot! Aitäh 7690 inimest!

Kirjanikupalgad on kirjanike pangakontodele laekunud. Olgu - tegemist ikkagi laenutushüvitisega, kuid sisuliselt on tegemist töötasuga selle eest, mida kirjanikuna teeme, seega minu jaoks tundub õiglasem seda kirjanikupalgaks kutsuda. 

Mina olin teisipäeval bussiga teel järjekordselt inspiratsiooniretkelt kodu poole, kui lugesin bussis uudist, et "Laenutushüvitise maksimummäära teenis tänavu 31 autorit." Kujutate ette seda tunnet, kui enda nime ka nende 31 seast leidsin .... Jah, ma hõiskasin rõõmust alles siis, kui koduuksest sisse sain. Bussis vaid naeratasin totakalt. 

Miks nii ootamatu? 

Loomulikult ma lootsin taaskord seal eesotsas olla, sest 15 laenutatuma autori seas olen juba aastaid olnud. 

Teatavasti on aga viimased aastad mu elust võtnud lahutamise ja elukorralduse muutmisega seotud teemad, nii et viimase kahe aasta jooksul on mul ilmunud vaid 3 uut raamatut: 

- noorteraamatu "Mälestusteta suvi" 2.osa

- Terminaatori lauludel põhinev romantiline lühiromaan "Sõbrad nii ei tee"

- vaimset vägivalda sisaldavast suhtest lahkumist puudutav romantiline lühiromaan "See ei ole sina!" 

Nii oligi ikkagi üllatus, et sellise langenud kirjutamise tempo juures laenutasite te mu raamatuid ikkagi 7690 korda, mis tähendab, et olen üks nendest, kes saab laenutushüvitise maksimummäära! Suuuuur tänu! 

Võitlused tõid tulemuse

Nii armas on järjest kuulda kirjanike tänu selle eest, et sel aastal on summad hoopis midagi muud. Jah, see oli alles 2 aastat tagasi, kui ma 1712 euro saamise pärast kurvastasin

Seejärel võtsime pundi kokku ja alustasime retke autorite õiglase tasustamise eest.  Näiteks küsisime kultuuriministri käest laenutushüvitise suurendamist. Nende kahe aasta jooksul on selles laenutushüvitise suurendamise teemas osalenud paljud inimesed, kuid tulemused on jah tänasel päeval autorite pangakontodel näha. 

Minu enda arvutused on näiteks sellised: 

Minu raamatute laenutused ja laekumised:

2012a laenutuste arv 1097, hüvitis 93,54€ (ühe laenutuse eest 0,085€)
2013a laenutuste arv 2664, hüvitis 252,66€ (ühe laenutuse eest 0,094€)
2014a laenutuste arv 3445, hüvitis 290,68€ (ühe laenutuse eest  0,08€)
2015a laenutuste arv 5492, hüvitis 583,63€ (ühe laenutuse eest 0,1€)
2016a laenutuste arv 3809, hüvitis 491.33€ (ühe laenutuse eest 0,12€)
2017a laenutuste arv 9585, hüvitis 1295.82€ (ühe laenutuse eest 0,13€)
2018a laenutuste arv 9313, hüvitis 1320.19€ (ühe laenutuse eest 0,14€)
2019a laenutuste arv 6226, hüvitis 1311.08€ (ühe laenutuse eest 0,21€)
2020a laenutuste arv 2386, hüvitis 923.27€ (ühe laenutuse eest 0,38€)
2021a laenutuste arv 13865, hüvitis 1712.43€ (ühe laenutuse eest 0,12€)
2022a laenutuste arv 8933, hüvitis 4561,04€ (ühe laenutuse eest 0,51€)
2023a laenutuste arv 7690, hüvitis 7328€ (ühe laenutuse eest 0,95€)
(summad on bruto, seega maksud lähevad siit veel maha)

Jah, ma olen samuti ülitänulik kõigile, kes laenutushüvitise suurendamise teemaga on tegelenud, sest praegu on see tõesti tuntav osa töötasust, mis tekitab tunde, et minu teoseid on päriselt vaja. 

Milliseid unistusi nüüd täidan? 

Ajakirjanik küsis, et milliseid unistusi ma selle summa eest nüüd täidan. Eile täitsin päriselt ühe unistuse, mille puhul alles pärast sain aru, kui kaua see mul hinges oli ja et kui väga seda tahtsin. 

Nimelt läksid lapsed noorkotkaste ja kodutütarde laagrisse. Seega astusin koos nendega poodi  ja ostsin: 

- 4 magamiskotti

- 4 lebomatti

- 4 pealampi (punase valgusega, et öösel kaarti lugeda)

- 4 komplekti sööginõusid (metsa omasid)

- kompassi

- mitu sääsetõrjevahendit

- ...  

Jaa, ma sain riigikaitse soodukat, aga ... no ikkagi oli korralik summa. Ja ma maksin selle lihtsalt ära. Ja ma ei sure selle kätte. Ja me ei pea koju jäänud 5sega mitu päeva nälgima ja ... no igatahes oli ülimega tunne lihtsalt osta lastele ära asjad, mida nad ehk kasutavad vaid mõne korra aastas ning mitte üldse sellepärast muretseda. 

Ei, see laenutushüvitis ei ole suurim osa minu sissetulekutest, aga viimased 3 lahutamisele kulunud aastat on olnud aeg, mil on tulnud leida viisid ja võimalused, kuidas lastega rahaliselt üksinda hakkama saada ning 5 lapse kasvatamise kõrvalt päriselt järjepidevalt töötada (jah, vaidluste vältimiseks olgu öeldud 3 aastat elatise pärast kohtuskäimist tõi kaasa 5 lapse igakuiseks elatiseks 550 eurot, nii et see summa tuleb minu teenitule lisaks). Sellegi poolest aitab see summa aga suure sammu edasi liikuda ning ühest järjekordsest mäekünkast üle saada. Tegelikult olen enda asjad praeguseks päris hästi käima saanud ning hingan päris kergendatult, aga ... tänu sellisele laenutushüvitisele hingan veelgi kergemalt. 

Olulisim hingamist kergendav fakt on aga ilmselt ikkagi see, et selline laenutuste arv ning selle eest saadav tasu näitavad, et valitud tee on õige olnud ning ma päriselt suudan lapsi kasvatada, olles kirjanik, ajakirjanik ja kirjastaja. 

Elueesmärk täidetud?

Paar aastat tagasi Kristi Saarega minu elueesmärke arutades kirjutasin üles, et üks minu eesmärk on Eesti laenutatuimaks kirjanikuks saada. Kristi ütles, et seda pole mõtet kirja panna, sest kui nii jätkan, juhtub see nagunii. No mina jätsin selle kirja just sellepärast, et see juhtub nagunii ja siis on vähemalt üks mu elueesmärk täide läinud. See annab kogemuse, et järelikult suudan ka oma ülejäänud elueesmärgid täita. 

Jah, laenutuskordade järgi ma esikohal pole, kuid laenutushüvitise maksimummäära saajate seas olen esimest korda, seega ... alustuseks kõlbab ka see maksimum. Eks laenutuskordade arvu püüame käesoleval aastal (mille eest laenutushüvitis makstakse välja täpselt aasta pärast). 

Kirjanikud said taas tasuta raha?

Mõnegi inimese arvates saime taas raha niisama, mitte millegi eest. Kordan - laenutushüvitis on tasu selle eest, et inimesed saavad meie teoseid raamatukogudest tasuta kasutada.

Kui keegi tahab samuti "tasuta raha" saada, siis tuleb:

- kirjutada (vähemalt üks!) raamat

- kirjutada raamat, mida inimesed päriselt lugeda rahaksid

- teha nii, et lugejad teaksid, et sina ja su raamatud olemas olete

- aidata kaasa sellele, et riik (kultuuriminister! Kultuurikomisjoni liikmed! Jne) teaksid, et raamatulaenutuste valdkond on alarahastatud.

Tõesti - tuhandete lugejateni jõudmiseks muud nippi ei olegi ... või siis ... on see ikkagi mitme aasta töö. Nii kirjutamise, oma raamatute tutvustamise kui ka laenutushüvitise suurendamise osas. 

Raha kasutame ära!

Ma olen nii tänulik kõigile, kes mulle lastega seotud arvetega armuaega andsid. 

Samas olen tänulik ka neile, kes seda ei teinud ning kes minuga maksmata asjade pärast sõdisid. Enamasti sain kokkulepped inimestega, kellele tuli suuremaid summasid maksta ning väiksemate summade puhul olid mitmed ülisuured probleemid. 

Nii et need sõdimised olid väga hea õppetund, kui palju mõistmist/mõistmatust tegelikult maailmas olla võib. Paljusid ei huvita su lugu üldse, nii et ... nii õpidki hakkama saama ja mitte kurtma. 

Nagu ajakirjanikule ütlesin, siis lapsed saavad sellest rahast ühe mitmepäevase retke Soome lõbustusparki. Nad on tõesti minuga koos palju pingutanud, kombineerinud ja mind uskunud ja usaldanud, kui olen rääkinud, et ühel päeval jõuame tänasesse päeva.

Täna on mu pangakontol mõistlikus suuruses laenutushüvitis, sel aastal ilmunud 2 uut raamatut, üks uus raamat kujundamisel, mitu käsikirja lõpetamisel ning kirjas notari aeg tehingule, mis aitab mu investeerimisportfelli ümber korraldada ning samas lahendada kõik muud rahalised "sabad", mis viimase 3 lahutamisele läinud aasta jooksul on tekkinud.

Me ... saime ... hakkama!


Samal teemal olen varem kirjutanud nii:

12.10.2022 Millise Kultuuriministeeriumist saadud äriplaaniga nüüd oma kirjastuse haljale oksale saaksin aidata?  

25.08.2022 Kirjanikud küsisid kultuuriministrilt tasuta raamatulaenutuste jätkumist

26.07.2022 Mis põhjusel ma 1712€ laenutushüvitise saamise pärast kurvastada julgen?

1.12.2021 Kas kirjutamine on päriselt töö ja kuidas saaksid otsustada, kellele kirjanikupalka määrata?

15.06.2019 Päästa (maa)raamatukogud seda külastades!

6.07.2018 Piilu kirjaniku rahakotti ehk minu 9585 tänu 

5.07.2016 Heli Künnapas - Eesti laenutatud autoritest 24.kohal

5.07.2015 Autorid said hüvitatud


***

Mina olen Heli Künnapas (42), hariduse poolest personalijuht, praegu kirjanikust, kirjastajast ja koolitajast ema viiele lapsele (15a, 13a, 11a, 10a ja 5 a).  

Minu "sulest" on praeguseks ilmunud üle 30 raamatu. Kirjutan noortele, lastele, ajaviiteromaane ning enesearengu teemal. Ehk paberile saavad kõik lood, mille puhul on tunne, et need võiks kellelegi kasulikud olla ning vähemalt mõne inimese maailma kuidagi paremaks teha.
 
Minu kirjutatud raamatud leiad siit: Heli raamatud. 
 
Minu kirjastuses avaldatud raamatud leiad siit: Heli Kirjastuse raamatud.  
 
Raamatutest, mida ise loen, kirjutan lugemisblogis siin: Mida Heli luges.  
 
Tule liitu ka meie facebooki lehega Minu ilus elu maal. Siis saad edaspidigi kohe teada, kui midagi uut ja vahvat teeme! 

Youtube´s on meie videod siin: Heli Künnapase videod.  

FB grupis Lugedes Rikkaks jagan oma teadmisi ja kogemusi enesearengu- ja ajajuhtimise teemal. Sel teemal olen välja andnud ka mitmeid raamatuid ja märkmikke. Need leiad siit: enesearengu materjalid.


4 kommentaari:

  1. Sa oled tubli!
    Ära unusta endale võtta üks mõnus kohv, kõigega, mida kohvile peale panna saab. Täpselt seal kohvikus, kus sul tuju tuleb

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Aitäh! Võtan plaani! No ja kohvikutest hakkavad teatavasti ju peale uued huvitavad lood, seega ... eks loete sellest pärast mõnest raamatust, et mille kõigega mu kohv lõpuks tuli :)

      Kustuta
  2. Tubli oled
    Pea püsti ja Elu Läheb edasi ainult positiivselt ja ilusti

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Suur tänu! Eks seda pead on siiani muudkui püsti hoitud ja ... tundub, et nüüd seisab ise :)

      Kustuta